Wat is zen?

Op die vraag kun je honderd-en-één antwoorden geven. Zen is voor iedereen toegankelijk. Zoals ik het som uitleg tijdens bedrijfstrainingen zou je er zelfs een flowchart van kunnen maken. Wat je leert in Zen meditatie is bijvoorbeeld het trainen van je “aandachtspier”. Die heb je uiteraard niet echt, figuurlijk gesproken helpt deze beeldspraak wellicht. Een goed getrainde aandachtspier maakt het mogelijk om je concentratievermogen te verbeteren. Zodat je meer aandachtig bent. De dingen kunt doen met aandacht. Maar ook met meer aandacht naar alles kunt kijken, schouwen wat er binnenin jezelf gaande is. Je leert je gedachtes, emoties te schouwen. Dat geeft helderheid! Die gedachten en emoties blijf je altijd houden uiteraard, maar je kunt er veel helderder naar kijken. En dat geeft ruimte. Vrijheid. Bevrijdend voelt het.

Het trainen van je aandachtspier duurt even. Daar heb je geduld voor nodig. Het is niet iets wat je in een weekje kunt aftikken. Helaas kun je niet met een trainingsschema binnen 10 dagen verlicht raken. Het is een kwestie van vlieguren maken. In makkelijke tijden én in moeilijke tijden. Als je tijd over hebt én als je het eigenlijk te druk hebt. Het vraagt daarbij wel om inzet, je moet het willen doen. Het willen volhouden. Het alleen maar consumeren van theorie is niet voldoende. Ondanks werkdruk, stress, of ieder andere reden die je hoofd verzint, toch doorgaan met het beoefenen. Daar gaat het om. Gewoon doen!

Nadat je die helderheid je steeds meer en meer eigen hebt gemaakt ontstaat er ruimte voor subtielere zaken. Echte diepgang. Dan ontstaat de kans je leven echt op te bouwen zoals ‘de jij’ in je echt zou willen. Levenskunst. Dan ontstaat levensvreugde. Niets ontzeggend plezier. Iets wat je hele leven doorgaat en steeds subtieler en interessanter wordt.

Je meeveer-veer

Met een gezonde aandachtspier kun je veel makkelijker meeveren. Je zou ook kunnen zeggen dat iedereen een meeveer-veer heeft.

rivier boom berg & meer - de meeveer-veer

En dat je door Zen meditatie je meeveer-veer ontwikkelt en onderhoudt. De samenstelling van het materiaal van de veer verandert door Zen meditatie (met dat snufje Chi Kung). Het wordt minder broos. Je zorgt dat interne krachten (zorgen, wanen, stress, …) minder impact hebben op je. Daardoor veer je makkelijker mee met externe krachten (een blaffende baas, relatieproblemen, veranderingen, …).

Met Zen heb je goud in handen zeggen ze wel eens. Wat als je meeveer-veer nu eens van goud zou zijn…

Nu even concreet

Maar als je snel wil ervaren of Zen meditatie helpt… stop dan nu direct even met wat je aan het doen bent. Even 1 minuut helemaal niets doen. Alleen maar op je ademhaling letten…

Waarom zenmeditatie

Wat heb je nou eigenlijk aan zen?” wordt wel eens gevraagd. “Ik heb het veel te druk om mijn tijd besteden aan stilzitten?” hoor je ook vaak. Herkenbaar?

Er zijn allerlei redenen en aanleidingen waarom mensen zoiets als Zen meditatie gaan doen. Op websites over Zen kun je allerlei lijstjes vinden van redenen en/of resultaten. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd om te onderbouwen dat meditatie helpt. Het echte antwoord is echter dat je deze vraag eigenlijk alleen zelf kunt beantwoorden.

De feedback die mensen vaak geven na een training, workshop, les en/of individueel traject is:

  • het hebben van meer energie
  • mee innerlijke rust
  • minder stress
  • beter concentreren
  • meer in het hier-en-nu leven
  • het leven anders leren waarderen.